AKHIR ZAMAN – bersediakah kita???

Assalammualaikum..

Hari ini admin nak share pasal Akhir Zaman. Apa yang dimaksudkan sebagai akhir zaman? Akhir zaman diistilah sebagai hampirnya hari kiamat, dimana semua makhluk Allah akan dimatikan dan dibangkitkan semula bagi membuat pengadilan.

Akan berlakunya hari kiamat ini sudah termaktub di dalam Al-Quran, tetapi waktu atau tarikh berlakunya kiamat tiada sesiapa pun yang mengetahuinya melainkan Allah SWT. Percaya kepada hari kiamat juga merupakan rukun iman yang kelima. Menurut surah Al-A’raf, ayat 187:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

“Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat : “Bilakah terjadinya kiamat?” katakanlah :“Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku, tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangnya selain Allah SWT. Kiamat itu amat berat bagi semua makhluk yang ada di langit dan di bumi. Kiamat tidak akan datang kepadamu melainkan secara tiba-tiba. Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah : “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat hanyalah di sisi Allah, tapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

Didalam hadis-hadis sahih, telah mengkhabarkan mengenai tanda – tanda hari kiamat.
Tanda – tanda Kiamat dibahagi kepada dua iaitu tanda kiamat kecil dan tanda kiamat besar. Antara tanda – tanda kiamat kecil ialah :

1. Berlakunya fitnah dan zina secara berleluasa.
Bermaharajalela kehidupan seks bebas ( zina ) termasuk hubungan sesama jenis atau homoseksual (gay dan lesbian) dan juga fitnah. Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan terjadi kiamat, sampai dominasinya fitnah, pendustaan dan berdekatannya pasar.” (HR Ahmad).

2. pembunuhan dan penindasan umat islam yang belaku dimana – mana sahaja
Dari Abu Hurairah RA bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“Tiada akan terjadi kiamat, sehingga banyak terjadi haraj.” Sahabat pula bertanya : “apa itu haraj, ya Rasulullah?” Rasulullah SAW Menjawab : “Haraj adalah pembunuhan, pembunuhan.” (HR Muslim)

3. Menyebarnya riba dan harta haram
Dari Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda :

“Akan datang kepada manusia suatu waktu, setiap orang tanpa kecuali akan makan riba, orang yang tidak makan langsung, pasti terkena debu-debunya.”
(HR Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi)

Dari Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda :

“Akan datang kepada manusia suatu saat di mana seseorang pun tidak peduli dari mana hartanya datang, apakah dari yang halal atau yang haram.” (HR Ahmad dan Bukhari)

4. Manusia berlumba – lumba membangunkan bangunan – bangunan yang tinggi

5. Sungai Eufrat mengering.
Jika kita lihat sekarang keadaan sungai eufrat mengalami penyusutan dari tahun ketahun.

6. Gurun atau padang pasir arab menjadi hijau.
Gurun pasir simbolik dengan daratan pasir yang luas, namun hal yang sangat mengejutkan pada hari ini ialah dimana terdapat sebagian gurun pasir berubah menjadi kebun-kebun yang hijau iaitu Gurun Wadi Rum.

7. Disia-siakannya amanat
Jabir RA berkata, tatkala Rasulullah SAW berada di dalam sesuatu majlis, ketika sedang berbicara dengan sahabat, maka datanglah orang Arab Badui dan bertanya:
“Bila terjadi Kiamat ?”
Rasulullah SAW terus meneruskan pembicaraannya. Sebahagian sahabat berkata :
“Rasulullah SAW mendengar pertanyaan itu tapi menyukai apa yang ditanyakannya.”
Manakala, sebagian sahabat yang lain pula berkata :
“Rasulullah SAW tidak mendengar.”
Setelah Rasulullah SAW menyelesaikan perbicaraannya, beliau bertanya : “Mana yang bertanya tentang Kiamat?” Lalu lelaki Badui itu menjawab : ”Saya, wahai Rasulullah SAW ” Rasulullah SAW Berkata :

“Jika amanah disia-siakan, maka tunggulah kiamat.” Mereka bertanya lagi : “Bagaimana menyia-nyiakannya?” Rasulullah SAW Menjawab, “Jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat.” (HR Bukhari)

8. Banyaknya kaum wanita
Dari Anas bin Malik RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Sesungguhnya di antara tanda-tanda kiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinaan, banyaknya orang yang minum khamr, sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki.” (HR Bukhari)

Terdapat beberapa lagi tanda – tanda kiamat kecil yang kini secara tidak sedar telah pun berlaku dalam kehidupan seharian. Ada 10 tanda – tanda besar hari kiamat yang telah disebutkan Rosulullah SAW di dalam sebuah hadis. Dari Hudzaifah bin Usaid Al Ghifari Radhiyallahu ‘Anh, berkata : “Rasulullah SAW memperhatikan kami sewaktu kami saling berbincang. Beliau bertanya : “Apa yang sedang kalian perbincangkan?” Mereka menjawab :”Kami menyebutkan hari kiamat.” Beliau bersabda :

“Sesungguhnya kiamat tidak akan terjadi sehingga kamu melihat sepuluh tanda.’ Lalu beliau menyebut asap, Dajal, binatang, terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya (sebelah Barat), turunnya Nabi Isa bin Maryam AS, Ya’juj dan Ma’juj, tiga longsor besar, longsor di Timur, longsor di Barat, dan longsor di semenanjung Arab. Yang akhir yang demikian itu adalah keluarnya api dari Yaman yang menggiring manusia ke tempat mahsyar mereka” (HR. Muslim no. 2901)

Menurut hadis, apabila hari kiamat, munculnya Dajjal. Dajjal adalah fitnah terbesar sepanjang sejarah manusia yang akan muncul dari arah timur khurasan dan akan mati dibunuh oleh Nabi Isa Alaihis Salam di pintu lod. Nabi Isa bin Maryam Alaihis Salam akan turun dimuka bumi pada akhir zaman menjelang kiamat. Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam telah bersabda mengenai perkara ini:

“Demi Zat yang menguasai diriku. Sungguh, telah dekat waktunya Isa bin Maryam turun kepada kalian untuk menjadi hakim yang adil. Dia akan mematahkan salib, membunuh babi dan tidak menerima upeti. Harta akan melimpah, sehingga tak seorang pun mahu menerimanya “(Shahih Muslim)

Selain itu, menurut hadis, tanda – tanda kiamat ialah Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj, Tanah longsor di Timur, Tanah longsor di Barat, Tanah longsor di semenajung Arab, Kabut Asap atau Dukhan. Menurut Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, yang telah mengatakan mengenai Dukhan:

يخرج الدخان، فيأخذ المؤمن كهيئة الزكمة، ويدخل في مسامع الكافر والمنافق، حتى يكون كالرأس الحنيذ

Akan keluar Dukhan, lalu orang mukmin terkena imbasnya, hingga seperti orang pilek. Lalu asap ini masuk ke telinga orang kafir dan munafik, sehingga kepala mereka seperti kepala hewan panggang. (Tafsir at-Thabari, 22/17).

Dikatakan mengenai peristiwa Dukhan (kabut asap) ini akan berlaku selama 40 hari 40 malam. Pada masa ini, dunia akan gelap gelita karena tidak ada matahari, eletrik dan ekonomi hancur, Tekhnologi musnah, tidak ada yang dapat dimakan, Air mengering.

Maka orang-orang yang tidak beriman saat itu hanya punya 2 pilihan iaitu bunuh diri atau terus hidup. Dan wajah orang-orang munafik menjadi hitam karena panasnya dukhan. Naudzubillah tsumma Nauudzubillah Mindzalik

Terbitnya matahari disebelah barat iaitu terbitnya matahari di tempat tenggelmnya, juga merupakan salah satu tanda besar kiamat. Dimasa pada masa ini, pintu taubat sudah pun tertutup.

Tanda besar seterusnya ialah keluarnya api. Dalam hadis lain disebutkan bahawa api ini berasal dari Aden (kawah) Yaman. Kejadian ini memang benar kerana ada sebuah kawah gunung yang sangat besar di Kota Aden. Kita tidak tahu sebetulnya samada kawah Aden inilah yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW, namun kita wajib memperingatkan orang-orang disekitar kita bahawa kiamat itu pasti terjadi.

semakin dekat peristiwa akhir zaman ini…!!!
Dan Rasullulah SAW telah memberitahu umatnya 1400 tahun yang lalu…!!!

Perlu Kita renungkan, perbezaan kita (UMMAT NABI MUHAMMAD SAW) pada saat ini dengan para sahabat Nabi dahulu sangatlah jauh berbeza. Apabila masa dahulu, ketika Rasulullah SAW mengkhabarkan tentang tanda-tanda akhir zaman kepada para sahabat, maka para sahabat itu menangis bahkan ada yang sampai pengsan. Akan tetapi, masa kini yang sudah jelas bahawasanya Kita hidup di akhir zaman, Kita masih sahaja memikirkan duniawi yang sifatnya hanyalah sementara. Padahal Allah SWT telah memperlihatkan begitu banyaknya tanda-tanda Huru Hara Akhir Zaman dan menjelang kehancuran alam semesta..!!!

Diakhir zaman ini.
Bukan waktunya lagi untuk kita bersantai.
Bukan waktunya lagi untuk kita berleka-leka.
Bukan waktunya lagi untuk kita saling menyalahkan sesama kita.

Tetapi, inilah waktunya untuk kita memperbaiki diri dan keluarga.
Memperbaiki iman dan amal, memperbaiki hubungan sesama muslim.

Semoga ALLAH SWT melindungi kita semua dari fitnah akhir zaman dan fitnah dajjal.
AMIN….

Wallahu ‘Alam…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*