PANAS!!! FATTZURA “Menunjuk Kemesraan” – kata UAI

Siapa tak kenal dengan Fazura dan Fattah Amin?? Majoriti rakyat Malaysia kenal dengan diorang ni. Of couse! Pasangan suami isteri paling sweet. Sama cantik sama padan. Tambahan lagi diorang berdua ni merupakan hero dan heroin dalam drama bersiri Hero Seorang Cinderella. Kalau sebelum ini, mereka dikecam kerana ada netizen yang menuduh mereka sengaja memaparkan aksi mesra semata-mata untuk mencari publisiti, dan ia bukanlah kemesraan yang semula jadi semasa melakonkan drama bersiri HSC.

Sekarang, setelah diijabkabulkan pada 27 November 2017, mereka sekali lagi dikecam oleh segelintir peminat kerana menunjuk kemesraan. Terdapat video yang dimuat naik menunjukkan aksi berpeluk dan juga cium pipi. Admin faham, mestilah diorang nak tunjuk kenangan manis diorang dekat peminat yang sentiasa menyokong diorang. ( susah jugak kehidupan artis ni )

Namun begitu, majoriti peminat juga berasa gembira dan senang hati dengan video yang dimuat naik oleh mereka. Sebagai peminat, mestilah ingin tahu perkembangan artis kesayangan mereka, terutamanya yang baru lepas kahwin ni.. mesti nak tahu pergi honeymoon dekat mana kan.. lumrah kehidupan peminat.. Admin pun rasa diorang ni sweet sangat (bersemut – semut)

So admin nak share la sikit mengenai hukum menunjukkan kemesraan suami isteri di khalayak ramai.

Bila bentuk kemesraan tersebut adalah kemesraan biasa yang menunjukkan keakraban dan kedekatan yang juga dilakukan oleh orang-orang secara umum seperti berpegang tangan, mencium tangan masing-masing, mencium kepala suami, cium pipi kiri dan kanan atau pelukan biasa maka semoga hal ini tidak mengapa insyaAllah kerana hal ini adalah perbuatan umum yang dilakukan oleh sesiapa sahaja, contohnya kepada kedua orangtua, anak, kerabat, saudara atau lainnya baik lawan jenis yang masih mahram ataupun sesama jenis.

Tetapi apabila perbuatan-perbuatan tersebut diatas bertujuan untuk membangkitkan nafsu syahwat masing-masing, maka hal itu tidak boleh dilakukan di tempat umum karena merupakan hal-hal khusus yang harusnya dilakukan berduaan saja, tanpa dilihat oleh orang lain. Hal ini adalah disebabkan berikut :

Mempertontonkan atau memperlihat hal ini dihadapan manusia merupakan perbuatan mungkar. selain menebarkan perbuatan tidak senonoh, ia juga akan membangkitkan hawa nafsu orang lain atau bahkan mengundang mereka untuk melakukannya di depan umum. Hal ini menafikkan atau menolak sifat malu dan fitrah seorang manusia yang harusnya ada dalam diri seorang muslim. Dalam hadits:

“Rasa malu itu merupakan sebahagian dari keimanan.” (Muttafaq’Alaih).

Dan yang lebih tidak dibolehkan lagi di tempat umum adalah bila melakukan kemesraan yang khusus bagi suami istri seperti berciuman dan yang semisalnya yang dilakukan dalam memulai hubungan intim. Dalil semua ini adalah dalil umum yaitu firman Allah ta’ala:

“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum baligh di antara kamu, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari), yaitu sebelum sembahyang subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di tengah hari dan sesudah sembahyang isya’. Itulah tiga aurat bagi kamu. Tidak ada dosa atasmu dan tidak pula atas mereka selain dari tiga waktu itu. Mereka melayani kamu, sebahagian kamu (ada keperluan) kepada sebahagian yang lain. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat bagi kamu. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Qs. An Nur:58)

Ayat ini secara tersirat mensyaratkan bahawa tempat khusus bagi suami istri unutk bermesraan adalah dalam kamar atau tempat yang tidak dilihat oleh orang lain walaupun anak mereka sendiri. Hal ini ditegaskan lagi bahwa dalam tiga waktu tersebut yang secara umum menjadi waktu untuk berhubungan intim dan bermesraan, anak-anak mereka dilarang untuk memasuki kamar-kamar mereka. Semua ini menunjukkan bahawa bila anak-anak dan orang satu rumah saja dengan mereka dlarang untuk melihat kemesraan khusus ini, maka apatah lagi dengan orang lain. Ini juga saecara tidak langsung sebagai anjuran untuk melakukan kemesraan ini di dalam tempat khusus secara berdua dan tidak boleh dilihat oleh orang lain.

Berikut adalah kata – kata Ustaz Azhar Idrus dalam kuliahnya. (Sila dengar!!!)

Jika nak tunjuk kemesraan suami isteri itu boleh tapi ada batasnya. Harap dapat berkongsi ilmu ini. Ini bukan kencamman tetapi sekadar pembelajaran.

Credit:duniaislam,MHProChannel

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*