[Jangan Abaikan] 9 Manfaat Sunnah Nabi Tidur Mengiring Kekanan Untuk Kesihatan Manusia

Berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW :

“Berbaringlah di atas rusuk kananmu.” (HR. Al-Bukhari no. 247 dan Muslim no. 2710)

Satu diantara adab tidur yang diajar adalah mengiring ke kanan, dan di sebalik sunnah Nabi ini, terbukti mempunyai hikmah yang besar untuk kesihatan manusia . Berikut penjelasan 9 manfaat tidur mengiring ke kanan daripada segi perubatan.

1.Merehatkan otak kiri

Seperti kita tahu,otak manusia terbahagi kepada dua bahagian,iaitu bahagian kiri dan kanan. Otak sebelah kanan akan mengawal anggota badan sebelah kiri,manakala otak sebelah kiri akan mengawal anggota badan di sebelah kanan. Umumnya kita sering memakai organ sebelah kanan untuk makan,memegang atau mengangkat barang,maka otak kiri akan banyak berkerja. Apabila kita tidur mengiring sebelah kanan,otak sebelah kiri akan dapat berehat secukupnya sebelum meneruskan aktiviti seperti biasa untuk hari seterusnya.

2. Mengurangi tekanan jantung

Jantung terletak disebelah kiri dada manusia. Tidur mengiring sebelah kanan akan dapat mengurangi tekanan jantung untuk mengepam darah keseluruh badan,membantu pernafasan yang baik,merendahkan tekanan darah seterusnya dapat membantu seseorang mendapatkan tidur yang berkualiti. Sekiranya seseorang itu mengiring sebelah kiri,dada manusia akan terhimpit lalu mengakibatkan jantung menpunyai tekanan yang kuat untuk mengepam darah keseluruhan badan. Hal ini seterusnya akan mengakibatkan tekanan darah seseorang menjadi tinggi dan boleh menggangu kualiti tidur seseorang.Tapi awas,ini sangat bahaya kepada seseorang yang mempunyai masalah kesihatan jantung.

3. Merehatkan organ Esophagus

Hati manusia terletak dibahagian sebelah kiri.Apabila seseorang tidur tidur mengiring kesebelah kiri akan mengakibatkan masalah berkaitan dengan organ esophagus. Apabila seseorang tidur,sistem pengeluaran chime ( makanan yang telah diproses oleh esophagus akan bercampur dengan asid ) maka dengan ini akan menggangu sistem pengosongan esophagus.

4. Tingkatkan pengosongan kandung empedu dan pankreas

Ada aliran chime yang lancar bakal menyebabkan keluaran cairan empedu juga jadi tambah, hal semacam ini bakal mencegah pembentukan batu kandung empedu. Keluaran getah pancreas bakal jadi tambah dengan posisi mirin ke kanan.

5. Meningkatkan waktu penyerapan zat makanan

Saat tidur gerakan usus menigkat. Dengan posisi mengiring ke kanan, jadi perjalanan makan yang telah tercerna dan siap di serap bakal jadi lebih lama, hal semacam ini karena posisi usus kecil hingga usus besar ada dibawah.

6. Mempercepatkan sistem pencernaan buang air besar

Dengan tidur mengiring ke kanan, usus besar hingga ke bahagian dubur manusia akan lebih cepat dan mudah penuh.Apabila sudah penuh,ini akan mudah memudahkan seseorang untuk membuang air besar. Jika anda seseorang yang sering sembelit atau sukar membuang air besar,mungkin ini adalah salah satu jalan penyelesaian anda. Awas,sering sembelit dan tidak membuang air besar berhari-hari boleh mendatangkan banyak risiko penyakit.

7. Merehatkan kaki kiri

Seseorang yang bukan kidal,sering menggunkan anggota sebelah kanan akan menjadikan kaki kiri sebagai tongkat untuk menanggung beban badan sehinggakan kaki kiri kadang kala lebih rasa penat berbanding kaki kanan . Apabila tidur mengiring ke kanan,ini memberi ruang rehat untuk kaki kiri dan lenguh-lenguh di kaki juga akan cepat hilang.

8. Melindungi kesihatan paru-paru

Paru-paru kiri lebih kecil di banding dengan paru-paru kanan. Apabila tidur mengiring ke kanan, jantung bakal condong ke sebelah kanan. Hal ini tidak jadi persoalan karena paru-paru kanan makin besar. Lain tentang apabila bertumpu pada seb

9. Melindungi saluran pernafasan

Tidur mengiring menghindar jatuhnya lidah ke bawah yang dapat mengganggu saluran pernafasan. Tidur dengan posisi telentang, mengakibatkan saluran pernafasan terhalang oleh lidah. Yang juga mengakibatkan seseorang mendengkur. Orang yang mendengkur saat tidur menyebabkan badan kekurangan oksigen. Bahkan juga terkadang dapat mengakibatkan terhentinya nafas untuk beberapa detik yang bakal bangunkannya dari tidur. Orang itu biasanya bakal bangun dengan keadaan pening lantaran kurangnya oksigen yang masuk ke otak. Tentunya ini demikian mengganggu kualiti tidur.

Sungguh demikian, sombongnya manusia apabila manusia tidak mentaati tuhannya yang maha hidup lagi terus menerus dan tidak tertimpa rasa ngantuk dan tidur. Jadi benarlah Allah dan demikian tepatlah bila cuma Allah lah satu-satu dzat yang maha hidup dan qoyyum yg tidak pernah diserang rasa mengantuk dan tidak pernah tidur.

Wallahualam Bishowab, Mudah-mudahan berguna. Doa dan Adab Tidur. Mudah-mudahan tulisan ini dapat berikan hikmah, baik pada penyampai maupun pada pembaca. Sekianlah informasi ini mudah mudahan bermanfaat serta berguna.. sila kongsikan semoga bermanfaat.

Sumber : islamagamaku

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*